Wout van der Vet

Een oude rot in het vak
Wout van der Vet (1944-2021), startte in 1965 met het maken van prenten in zeefdruk en was daarmee een van de eerste kunstdrukkers in Nederland. In ruim 40 jaar heeft hij in de kunstwereld een bijzondere naam opgebouwd. Hij werkte samen met de groten van de Nederlands kunst waaronder Karel Appel, Co Westerik en zijn grote vriend en kunstbroeder Kees van Bohemen. Naar schatting werkte Wout tussen 1965 en 2008 samen met zo’n 200 kunstenaars, waarvoor hij zo ongeveer 1.250.000 drukken maakte op 125.000 vellen papier. Met als resultaat 850 verschillende kunstwerken in 11.000 drukgangen.

Elegance
Als bedenker, organisator en drukker zorgde hij in 1987 voor een wereldprimeur en een wereldrecord. Hij drukte toen 100.000 prenten voor het decembernummer van het maandblad Elegance. Bij elke Elegance was een gratis zeefdruk verpakt gesigneerd en genummerd door de 100 kunstenaars.

Erkenning
In 2006 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau en won de EVO kunst & cultuurprijs van Zoetermeer. In Tokio tijdens de Internationale Mini-Print Triënnale 1996 koos een internationale jury uit 14.000 inzendingen de door Wout gedrukte zeefdruk Hymn van de Bulgaarse kunstenaar Kantcho Kanev uit en bekroonde die met de eerste prijs. In 2008 verkocht Wout een groot deel van zijn privécollectie aan de Gemeente Zoetermeer en sloot zijn carrière noodgedwongen vanwege zijn gezondheid af met het drukken van een werk van niemand minder dan Co Westerik.

Eigen stijl...
Van der Vet ontwikkelde een geheel eigen stijl van zeefdrukken met een unieke handgemanipuleerde sjabloontechniek, door sommige kunstenaars ‘schilderen met inkt’ genoemd. Alle prenten worden en zijn in samenwerking met de kunstenaar met de hand gedrukt in soms wel meer dan 30 drukgangen en zijn gebonden aan een strikt gelimiteerde oplage. Zeefdruk is een grafische techniek waarmee meerdere afdrukken gemaakt kunnen worden. Zeefruk is een techniek waarbij gebruikt wordt gemaakt van een soort zeef die gemaakt is van een op een met gaas bespannen raamwerk. Door de niet afgedekte plaatsen wordt inkt op een vel papier geperst. Voor elke kleur moet een nieuwe zeef worden gemaakt. Deze druktechniek wordt niet alleen gebruikt voor kunstuitingen maar ook voor reclame of andere commerciële uitingen. De afdrukken die hierbij ontstaan worden handmatig gemaakt en zijn net als bij het etsen en steendrukken geen kopieën, maar steeds weer echte originelen. Alle afdrukken lijken heel veel op elkaar, maar bij het ambachtelijk werken kunnen kleine onderlinge verschillen ontstaan. 
Naast de sjabloontechniek zijn er ook nog andere druktechnieken zoals diepdruk (etsen) waarbij het te drukken gedeelte wordt weggehaald en opgevuld met inkt, hoogdruk (houtsneden) precies andersom, daar wordt het niet te drukken gedeelte weggehaald en de hoogliggende gedeelten voorzien van inkt en vlakdruk (steendruk) waarbij het niet te drukken gedeelte wordt voorzien van een waslaag waarop de inkt niet blijft zitten.

Wout: een oude rot in het vak
Een echte ‘purist’ met een uitgesproken mening. Hij heeft geen goed woord over voor de huidige kunstdruktechnieken die gebruik maken van het zogenaamde rasterloze printer-procedé waarbij als het ware kopieën worden gemaakt van bestaande werken. Een litho is een steendruk waarbij elke kleur apart op de steen wordt getekend. Een fotolitho is offset, een gerasterde foto van een kunstwerk die in 4-6 drukgangen machinaal wordt gedrukt. Hetzelfde geld voor de zogenaamde giclee- en of kunstdrukken. Dit zijn gescande afbeeldingen die uit de kleurenprinter komen rollen. Het ziet er strak uit, geschept papier en vaak gesigneerd door de kunstenaar en een stevige prijs. Net echt, dus vals. Sprekend het schilderij waar u in principe veel te veel voor moet betalen. Dit zijn posters en heeft niets met grafiekkunst te maken.
Een ander verschijnsel is een zeefdruk op paneel. Voorbedrukte zelfklevende vellen papier die op een houten paneel worden geplakt. Een zeefdruk op paneel behoort natuurlijk rechtstreeks op het hout te worden gedrukt. En dat kan ook, hij heeft dat o.a. gedaan voor de schilderskist van Karel Appel.

Zo zijn er meer zaken die niet kloppen. Prenten die tot over de geschepte papierrand zijn gedrukt. Deze worden op grotere vellen gedrukt en langs een liniaal in het beeld afgescheurd. In zeefdruk is het namelijk een heel karwei om aflopend te drukken. Maar het kan wel, zie o.a. de prenten die hij maakte met de Belgische kunstenaar Walter Brems. Er wordt veel te veel gerommeld in de kunstdrukwereld.
De ontwikkeling in de grafische industrie is weliswaar zeer boeiend en ongelooflijk knap, maar de kunstwereld moet er wel voorzichtig mee omgaan.
Wanneer het gewoon bij de juiste naam wordt genoemd, zoals posters, kunstdrukken, giclees met bijvoorbeeld gescheurde randen, is er niets op tegen. Een goedgemaakte zeefdruk, ets of steendruk mag nooit een kopie van bijvoorbeeld een olieverf zijn... een broertje of zusje maar geen eeneiige tweeling.